Jak bronić się przed konsumeryzacją?
Konsumeryzacja potrafi być niebezpieczna!
Jeśli firmy wdrożyły u siebie konsumeryzację, są zobowiązane do ochrony danych firmowych. Ważną kwestią jest to, że urządzenia pracowników nie są kontrolowane przez dział IT. Niestety bardzo często mają łatwy dostęp do zasobów korporacyjnych, a czasem nawet do poufnych informacji, które mogły by zachwiać reputacją całej firmy na dużą skalę. Nierzadko pracownicy samodzielnie instalują różnego rodzaju aplikacje, konfigurują też osobiste urządzenia w celu uzyskania dostępu do sieci firmowej, aby sprawdzić jej zasoby. To jest potencjalne zagrożenie dla całej firmy.
Pracownicy mogą świadomie lub nie, wprowadzić zawirusowane oprogramowanie lub stworzyć luki w systemie informatycznym sieci firmowej. Wszystko to może mieć poważne konsekwencje dla funkcjonowania całego przedsiębiorstwa. Utrata poufnych danych może też nastąpić w wyniku kradzieży lub zgubienia urządzenia. Dane firmy, w której pracuje dany pracownik mogą dostać się w niepowołane ręce. Może to wpłynąć negatywnie na reputację firmy. Wystarczy wyobrazić sobie na przykład, że główny księgowy zostawia w bubie swój prywatny, niezabezpieczony tablet, który zawiera dane dotyczące zeszłorocznego bilansu.
Nie ma możliwości wprowadzenia jednolitych standardów dotyczących wszystkich tabletów, smarfonów i notebooków stosowanych przez pracowników. To jest kolejny problem związany z zabezpieczaniem prywatnego sprzętu. Zagrożeniem jest również wykorzystanie mediów społecznościowych i aplikacji do celów biznesowych. Jest tym związane ryzyko, że poufne informacje firmowe wyciekną właśnie w ten sposób. Internetowe aplikacje mogą być też wykorzystywane przez cyberprzestępców.
Spis elastycznych reguł i edukacja pracowników
Każda firma powinna zadbać o to, by pracownicy zostali uświadomieni w w/w kwestiach. Jakie zagrożenia niosą ze sobą używanie osobistych tabletów i innych urządzeń w miejscu pracy. Trzeba prowadzić regularne szkolenia dotyczące ochrony poufnych danych. Dobrze byłoby opracować regulamin określający politykę bezpieczeństwa firmy. Wszyscy pracownicy firmy powinni zapoznać się z regulaminem i podpisać go. Podpis zobowiązuje do przestrzegania zasad w nim określonych. Zbiór zasad wcale nie musi być obszerny. Powinien być konkretny, rzeczowy i ściśle związany z profilem firmy, jak i trybem pracy jej pracowników.
Eksperci od dawna podkreślają, iż najsłabszym ogniwem całego ekosystemu IT jest człowiek, dlatego jedną z najważniejszych funkcji działów bezpieczeństwa jest edukowanie pracowników. Edukacja powinna obejmować wyjaśnienie pracownikom przyczyn ryzyka związanego z niektórymi zachowaniami oraz wskazanie metod umożliwiających zwiększenie poziomu bezpieczeństwa danych.
W regulaminie tym warto określić, czy dopuszczalne jest użycie firmowych zasobów do celów osobistych, a jeśli tak, to na jakich zasadach. Trzeba też wyjaśnić kwestię tego, czy ograniczony jest dostęp do niektórych stron www (takich, jak serwisy społecznościowe, portale aukcyjne czy też witryny o złej reputacji), czy pracownicy mogą podłączać do sieci firmowej prywatne urządzenia, a jeśli tak to jakie. Wszyscy powinni zostać przeszkoleni, w jakich sytuacjach konieczne jest stosowanie haseł i czy są jakieś ograniczenia związane z materiałami przesyłanymi pocztą email lub umieszczanymi w sieci.
Przedsiębiorcy powinni być świadomi tego, że odpowiednia edukacja pracowników jest kluczem do bezpiecznego funkcjonowania całego przedsiębiorstwa, bez względu na jego wielkość. Regulamin i regularne szkolenia pracowników mogą dać wiele. Niezwykle ważne jest też skorzystanie z usług profesjonalnej firmy informatycznej, która umiejętnie wdroży skuteczne technologie chroniące firmowe zasoby. Dzięki temu unikniemy sytuacji, kiedy cenne dane firmy wyciekają lub zostały wykradzione.
Related Posts
Trafiłeś na tę stronę szukając:
- czy na dysku twardym zapisują sie wiadomości z fb?
- ochrona dokumentów i danych komputerowych
- odzyskiwanie skasowanej historii z internetu